Zawieszenie samochodu jest układem, którego zadaniem jest realizacja pewnych, ściśle określonych funkcji. Z konstrukcyjnego punktu widzenia jest to zespół sztywnych i sprężystych elementów łączących koła pojazdu z nadwoziem. Jednym z podstawowych elementów układu zawieszenia samochodowego są amortyzatory.
Głównym zadaniem amortyzatorów jest minimalizacja wszelkich drgań, pochodzących z elementów sprężystych samochodu. Amortyzator to nieoceniony element zawieszenia – odpowiada między innymi za bezpieczeństwo i zapewnia komfort jazdy. Komfort jazdy zwiększa się przez tłumienie drgań karoserii. Bezpieczeństwo wzrasta natomiast dzięki skutecznemu zwalczaniu niekontrolowanych podskoków przez koła pojazdu na nierównościach (istotny wpływ na przyczepność kół do nawierzchni drogi).
Krąży przekonanie, że amortyzatory olejowe są bardziej 'miękkie' niż gazowe. Wynik końcowy zależy jednak od kilku innych, ważnych czynników, które mogą zaważyć na tym, że amortyzatory gazowe będą pozwalać na przyjemniejszą jazdę niż olejowe, a czasem na odwrót. Istotnym punktem odniesienia są fotele, opony i poziom ciśnienia w oponach. Ponadto, wpływ na jazdę mają również drobne innowacje konstrukcyjne samych amortyzatorów, a także rodzaj zawieszenia zastosowanego przez producenta samochodu.
Amortyzatory jak każda inna część eksploatacyjna w samochodzie, prędzej czy później ulegnie zużyciu. Większość kierowców sądzi, że przeciętna żywotność amortyzatora wynosi trzy lata. Wiele zależy jednak od stylu jazdy użytkownika tj. omijanie studzienek, zwalnianie na wybojach, zważanie na nierówności. Warto pamiętać więc o tym, że trwałość amortyzatora zależy w głównej mierze od sposobu użytkowania pojazdu. Ważnym punktem odniesienia jest regularna kontrola amortyzatorów – zaleca się przeprowadzać test amortyzacyjny przynajmniej raz w roku.