Intercooler to chłodnica powietrza zwana także chłodnicą doładowania. Element ten stosowany jest w jednostkach napędowych z turbiną doładowania.
Temperatura powietrza w silnikach z turbiną doładowania ulega ciągłemu sprężaniu i rozprężaniu. W efekcie tego następuje wzrost temperatury powietrza i zmiana jego gęstości. Zmniejszona gęstość powietrza działa niekorzystnie na turbinę. Za schłodzenie powietrza sprężonego w sprężarce, przed dostarczeniem go do silnika odpowiedzialny jest właśnie intercooler.
Dzięki ochłodzeniu zwiększa się gęstość powietrza, dzięki czemu rośnie wartość ładunku dostarczonego do cylindrów silnika. W efekcie możliwe jest spalenie większej ilości mieszanki paliwowo-powietrznej, konsekwencją czego jest zwiększenie mocy silnika.
Chłodnica powietrza w samochodach zlokalizowana jest najczęściej za sprężarką, ale przed silnikiem, gdyż nie może padać na nią ciepłe powietrze. Zbudowany jest podobnie do zwykłej chłodnicy montowanej w każdym samochodzie.
Do typowych usterek chłodnicy doładowania można zaliczyć m.in. :