Chłodnica klimatyzacji nazywana także skraplaczem pełni bardzo istotną funkcję w systemie klimatyzacji – stanowi tzw. wymiennik ciepła. Ze względu na swoją budowę i pełnione zadania, chłodnice klimatyzacji są bardzo delikatnymi elementami.
Chłodnica klimatyzacji to w rzeczywistości przewód na stałe połączony z zespołem płytek. Powierzchnia na której odbywa się chłodzenie jest bardzo duża, dlatego powietrze może tam swobodnie przepływać. Jeśli samochód stoi w miejscu, skraplacz chłodzony jest za pomocą wentylatora, co pozwala uniknąć przegrzania. Wentylator montuje się przed chłodnicą, dzięki czemu jego praca jest bardzo wydajna.
Do wnętrza skraplacza dostaje się środek chłodniczy, który znajduje się w stanie gazowym. Z płynu chłodzącego pobierane jest ciepło poprzez przewody rurkowe a także płytki chłodnicy. Chłodne powietrze skierowane na skraplacz doprowadza do obniżenia temperatury środka chłodniczego (do tej pory w formie gazowej). W trakcie tego procesu, w wyniku zmiany temperatury i ciśnienia płyn ulega skropleniu, zmieniając stan z gazowego na płynny. W postaci cieczy zostaje wydalony z chłodnicy.
Chłodnica klimatyzacji często ulega usterkom, przede wszystkim, gdy nie jest odpowiednio serwisowana. Bardzo częstym objawem awarii są wycieki. Oznacza to zazwyczaj korozję w układzie klimatyzacji. Aluminium, z którego zwykle zbudowany jest skraplacz, to materiał łatwo utleniający się i bardzo źle znoszący wpływ wilgoci i soli. Nie trudno więc o korozję, która błyskawicznie niszczy strukturę chłodnicy. Do awarii może doprowadzić także użycie niewłaściwego płynu chłodniczego. Należy stosować płyny zgodnie z zaleceniami producenta.
Niesprawna chłodnica klimatyzacji to duży problem użytkownika samochodu, bowiem może skutkować także innymi usterkami – szczególnie, jeśli awaria nie zostanie wykryta dostatecznie szybko.