Chłodnica wody to podstawowy i jednocześnie najważniejszy element układu chłodzenia, który odpowiada za prawidłową pracę silnika w samochodzie. Chłodnica najczęściej definiowana jest jako tak zwany wymiennik ciepła.
W trakcie pracy jednostka napędowa generuje bardzo wysoką temperaturę, która koniecznie musi znaleźć odpowiednie ujście. W przeciwnym razie dojdzie do przegrzania i w efekcie do uszkodzenia silnika, co jest zwykle bardzo kosztowne. W celu oddawania ciepła emitowanego przez silnik stworzono chłodnicę. Kontakt wody z powietrzem spoza samochodu umożliwia oddanie nadmiaru wysokiej temperatury.
Chłodnica posiada dosyć specyficzną konstrukcję, składa się bowiem z ogromnej ilości cienkich rurek oraz pofałdowanych blaszek. W rurkach połączonych z blaszkami krąży ciecz, które przejmuje nagromadzone ciepło. Dzięki cyrkulacji płynu i przepływaniu przez szczeliny pomiędzy blaszkami i rurkami odpowiedniej ilości powietrza, całość systemu zostaje skutecznie chłodzona.
Chłodnice wody dobierane są tak, by nawet w ekstremalnych warunkach zapewnić optymalną temperaturę jednostce napędowej. Zdarza się jednak, że chłodnice ulegają awarii na skutek uszkodzenia mechanicznego lub nie przestrzegania zasad prawidłowej eksploatacji – zazwyczaj brak wymiany płynu chłodniczego.
Bez względu na to czy chłodnica wody uległa uszkodzeniu mechanicznemu, czy na skutek nieprawidłowej eksploatacji, jedno jest pewne – nie można bagatelizować awarii i wszelkie usterki potraktować z należytą troską.