Do niedawna filtry kabinowe były instalowane tylko w samochodach klasy wyższej. Obecnie niemal wszystkie nowe samochody są wyposażone w filtr przeciwpyłkowy. Alergie to coraz większe zmartwienie społeczeństwa. Możliwość swobodnego oddychania podczas jazdy samochodem jest bardzo istotna i konieczna, by zachować bezpieczeństwo na drodze.
Filtry kabinowe to element, który początkowo stosowano głównie w samochodach wyposażonych w układ klimatyzacji. Obecnie najbardziej istotnym zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza samochodu. Dzięki niemu, do kabiny nie dostają się pyłki roślin, zarodniki grzybów, kurz, dym, cząstki asfaltu i drobiny innych zanieczyszczeń unoszących się w atmosferze. Filtr przeciwpyłkowy skutecznie wychwytuje mikro-cząstki, przekraczające średnicę 0,6 mikrona.
Na rynku motoryzacyjnym znajdziemy dwa typy filtrów przeciwpyłkowych – standardowe oraz z węglem aktywnym. Te drugie posiadają cztery warstwy filtrujące i z reguły są droższe od standardowych. Ich skuteczność jest jednak znacznie większa – dodatkowym zadaniem jest eliminacja szkodliwych dla zdrowia gazów, m.in. ozonu, tlenku azotu i dwutlenku siarki.
Zużyty filtr kabinowy może być przyczyną dyskomfortu i wielu zagrożeń na drodze. Zapchany nieczystościami, sprawi, że szyby będą parować, zmniejszy się wydajność klimatyzacji, a kierowca będzie odczuwał nieprzyjemny zapach. Oprócz tego, nieprawidłowo działający filtr przeciwpyłkowy może stać się idealnym podłożem dla rozwoju groźnych dla zdrowia bakterii i grzybów.
Ww. czynniki powinny być wystarczającym argumentem za tym, że filtr kabinowy należy potraktować z należytą troską. Warunkiem skutecznego oczyszczania powietrza jest regularna wymiana filtra – okres eksploatacji takiego filtra to rok lub 15 tys. kilometrów przebiegu.