Filtr paliwa odpowiada za czyszczenie zanieczyszczonego paliwa, dlatego bardzo istotne jest, by pamiętać o jego regularnej kontroli. Tylko sprawny filtr zapewni bowiem prawidłowe działanie układowi wtryskowemu w samochodzie.
Filtr paliwa umieszczony jest w komorze silnika, bądź w niektórych przypadkach przytwierdzony do podwozia (zamontowany w specjalnej obudowie, dzięki której chroniony jest przed ewentualnymi zanieczyszczeniami). Niektórzy producenci samochodów umieszczają filtr paliwa w zbiorniku, bezpośrednio na pompie paliwowej.
Paliwo nawet podczas procesu produkcji, transportu czy magazynowania może ulec licznym zanieczyszczeniom. Oprócz tego obecne w powietrzu cząstki i woda mogą dostać się do paliwa, poprzez odpowietrznik zbiornika. Filtr paliwa chroni delikatne komponenty samochodowych układów zasilania. Warto pamiętać o tym, że niesprawny filtr to gorszy dopływ paliwa do jednostki napędowej, a co za tym idzie słabe osiągi i niska kultura pracy silnika.
Do wymiany powinno dojść po osiągnięciu danego przebiegu, od 30 tys. do 100 tys. km. W przypadku silnika diesla, eksperci zalecają jednak wymianę co rok, przed każdą zimą. Jest to dosyć istotne, ponieważ olej napędowy w przypadku tych jednostek napędowych ma tendencję do mętnienia i zwiększania swojej lepkości wraz ze spadkiem temperatury. Najlepszym sposobem jest regularna kontrola stanu filtra paliwa – jeśli jest zatkany, z pewnością da się to zauważyć. Koszt filtra paliwa to kilkadziesiąt złotych, a wymiana nie powinna sprawić nikomu większych problemów.