Samochód to nie tylko koła, sprzęgło, hamulec i silnik. Bardzo istotne są także filtry. Jednym z filtrów, które zapewniają prawidłową pracę jednostki napędowej, a praktycznie – całego samochodu, jest filtr powietrza.
Silnik samochodowy zużywa stosunkowo duże ilości powietrza, które trafia do niego wprost z zewnątrz. Powietrze to zawiera wiele zanieczyszczeń tj. kurz, drobinki kwarcu, piasek czy sadza. Filtr powietrza uniemożliwia dostęp wszelkim brudom do silnika, co chroni jednostkę przed przyspieszonym zużyciem tłoków i cylindrów. Dodatkowo, filtr skutecznie redukuje szumy, które powstają przez zasysane powietrze.
Filtr powietrza podlega intensywnej eksploatacji w trakcie jazdy, więc bardzo istotna jest jego regularna kontrola i wymiana. Zużyty, bądź zatkany filtr powietrza może doprowadzić do wzrostu zużycia paliwa oraz być przyczyną spadku mocy silnika i powstawania bogatszej mieszanki w silnikach gaźnikowych. Zanieczyszczony filtr powietrza skutkuje także większą ilością szkodliwych związków chemicznych, wydzielanych z jednostki napędowej do atmosfery.
Stosowną informację można znaleźć w instrukcji. Producenci zalecają, by wymiany filtra powietrza dokonać po osiągnięciu danego przebiegu – od 10 do 40 tys. km. Jakie są polskie warunki drogowe – wszyscy wiemy. Dlatego zaleca się to robić częściej. Koszt filtra powietrza nie jest wysoki, a często nawet profilaktyczna wymiana może uchronić silnik przed nieprzewidzianymi usterkami. Warto także regularnie kontrolować stan filtra – sprawdzić jego czystość i ocenić, czy nie nadaje się do wymiany.