Niemal każdy potrafi rozpoznać odgłos piszczącego paska klinowego. Niepokojące dźwięki zwrócą uwagę nawet niedoświadczonych kierowców. Nieco gorzej prezentuje się wiedza użytkowników odnośnie jego działania i dlatego przyczynę piszczenia zdiagnozować jest zdecydowanie trudniej.
Pasek klinowy pełni w silniku bardzo istotną funkcję – napędza wszelkie urządzenia pomocnicze (m. in. pompa wodna i alternator). Zerwanie paska prawie natychmiast uniemożliwi dalszą jazdę samochodem. Warto więc podczas okresowych przeglądów sprawdzić stan i naciąg paska klinowego.
Paski klinowe mają stosunkowo długą żywotność – z reguły wytrzymują kilkadziesiąt tys. kilometrów. Nie należy jednak sugerować się podaną informacją bowiem może zdarzyć się, że pasek będzie nadawał się do wymiany po zaledwie kilkunastu tys. km.
Powodem takiego stanu rzeczy może być niewłaściwy naciąg paska, uszkodzone koło pasowe, a nawet nieprawidłowo dobrany pasek. Oczywiście trwałość paska klinowego zależy również od jego jakości – z pewnością nie należy oszczędzać na tej części i upewnić się, że pasek pochodzi od zaufanego producenta. Zrezygnujcie także z używanych pasków. Zasada jest prosta – zamontowanie używanego paska klinowego równa się z ponowną wymianą tego elementu.
Najbardziej istotną kwestią jest systematyczna kontrola napięcia paska klinowego, gdyż w dużej mierze właśnie od tego zależy żywotność i prawidłowe działanie tego podzespołu. Prawidłowo napięty pasek powinien dać się ugiąć od 5 do 15 mm, mierząc w połowie odległości pomiędzy kołami pasowymi. Zbyt słabo napięty pasek klinowy szybko przypomni wam o sobie donośnym, doskonale znanym piskiem. Oprócz tego luźny pasek może być także powodem niedostatecznego doładowania akumulatora. W odwrotnej sytuacji, gdy pasek jest zbyt mocno napięty, będzie miał zdecydowanie mniejszą trwałość i dodatkowo znacznie szybciej zużyją się łożyska kół pasowych, ze względu na pracę pod dużymi obciążeniami.
Wymiana paska klinowego w przypadku większości samochodów nie należy do czynności trudnych i można pokusić się o samodzielne wykonanie tej czynności. W zasadzie jedyną trudnością okaże się niewielka ilość miejsca w komorze silnikowej. Zanim przystąpisz do pracy odszukaj śruby, odkręć je i upewnij się, że nie trzeba skorzystać z kanału. Jeśli w twoim samochodzie zamontowany jest automatyczny napinacz, to problem z śrubami masz z głowy – wówczas wystarczy, że za pomocą klucza zwolnisz napięcia i zdejmiesz pasek.
Niektóre samochody posiadają stosunkowo długi pasek, który napędza kilka urządzeń. W takim przypadku sprawdź, jak pasek został poprowadzony, by nie mieć problemów z właściwym założeniem nowego. Zwykle w takich modelach samochodów znajdziesz plakietkę w komorze silnika na której rozrysowany jest sposób poprowadzenia paska klinowego.
Ostatnia uwaga: zdarza się, że pasek klinowy trzeba napinać używając dźwigni. Sugerujemy używać w tym celu drewnianego trzonka, by nie uszkodzić jakiegoś elementu.