Tankując paliwo na stancji benzynowej raczej nikt nie zastanawia się nad tym w jaki sposób paliwo dostaje się z baku do silnika, który umiejscowiony jest przecież z przodu samochodu. Słysząc nazwę pompa paliwa nie trudno jednak wyobrazić sobie, że spełnia ona bardzo istotną rolę w procesie zasilania samochodu.
Pompa paliwa jest integralną częścią układu paliwowego i jest to z pewnością jeden z najważniejszych elementów układu zasilającego. W silnikach benzynowych i diesla pompa paliwa umieszczona jest w baku i zanurzona w paliwie – jest nim dodatkowo chłodzona. Pozwala to uniknąć tworzenia się bąbelków pary mogących powodować przerwy podczas pracy silnika w wysokich temperaturach.
Pompa odpowiada za dostarczanie paliwa z baku do wtryskiwaczy, a tym samym jednostki napędowej. Można wyróżnić dwa rodzaje pomp paliwa: pompę liniową oraz pompę znajdującą się wewnątrz zbiornika, która jest obecnie najczęściej stosowana.
Do pompy przymocowany jest zwykle czujnik poziomu paliwa wraz z potencjometrem i pływakiem. Umieszczenie pompy w zbiorniku umożliwia jej całkowite zanurzenie w paliwie. Takie umiejscowienie pompy paliwa umożliwiło także zmniejszenie hałasu wytwarzanego przez wirnik elektryczny pompy. Gdy wspomniany wirnik pompy paliwa pracuje, łopatka porusza się wokół wirnika i tworzy ruch wirowy wewnątrz pompy. Paliwo przepływa wokół silnika pompy, znacznie zwiększając ciśnienie i otwiera zawór zwrotny, a paliwo jest kierowane do przewodu paliwowego.
Sprawna pompa paliwa pozwala podróżować bez zbędnych postojów. Niestety, większość kierowców interesuje się pompą paliwa dopiero w momencie, gdy ulegnie ona uszkodzeniu. Do najczęstszych przyczyn awarii pompy paliwa należy zaliczyć zanieczyszczenie zbiornika paliwa brudem i rdzą. Warto pamiętać o tym podczas czynności związanych z wymianą, by zamiennik pompy paliwa został zainstalowany w czystym zbiorniku paliwa.
Notoryczna jazda z niskim poziomem paliwa w baku może także skutkować poważną awarią. Odkładanie w czasie momentu tankowania bądź częste napełnianie zbiornika niewielką ilością paliwa naraża pompę paliwa na przegrzewanie, mogące zakończyć się jej przepaleniem. Jeszcze inną, bardzo częstą przyczyną awarii pompy paliwa są niesprawne połączenia elektryczne – obluzowane połączenia, niedostateczne uziemienie lub zbyt niskie napięcie podawane do pompy, będące konsekwencją przegrzania styków.