Układ chłodzenia w samochodzie odpowiada za utrzymanie prawidłowej temperatury silnika spalinowego. Zbudowany jest z kilku połączonych między sobą elementów, na które składają się chłodnica wody, termostat, pompa wody oraz wentylator. Prawidłowe działanie wszystkich elementów sprawia, że możliwa staje się efektywna praca jednostki napędowej.
W większości przypadków pompa jest napędzana paskiem, choć w niektórych przypadkach napęd przenoszony jest za pośrednictwem kół zębatych. Im szybsze są obroty silnika, tym szybciej pompowana jest woda. Jest to całkowicie logiczne, ponieważ bardziej obciążony silnik wytwarza więcej ciepła odpadowego, które wymaga odprowadzenia.
W obecnych czasach zwykłe pompy pracują na zasadzie wirówki, tj. w obudowie wiruje koło łopatkowe o łopatkach rozchodzących się od środka (osi) na zewnątrz. Od czoła tej wirówki doprowadzana jest woda, której łopatki nadają ruch wirowy (działa to na zasadzie sił odśrodkowych). Otwór wyjściowy znajduje się z boku pompy, i przez z niego woda wydostaje się z pompy pod ciśnieniem i płynie do silnika.
Warto zaznaczyć, że ze względu na to, że płyn przeciw-zamarzający ma bardzo silne właściwości smarne i antykorozyjne (no i oczywiście zapobiega zamarzaniu wody), jego obecność w układzie chłodzenia silnika jest bardzo istotna dla działania pompy wody.
Do najczęstszych przyczyn uszkodzenia pompy wody można zaliczyć m.in. :