Sprężyny to główny element sprężysty układu zawieszenia. Wraz z ogranicznikami skoku, amortyzatorami a także drążkami stabilizatora, tworzą system resorowania i redukcji przechyłów bocznych nadwozia.
Sprężyna zawieszenia to w rzeczywistości drut, który został zwinięty w wysokiej temperaturze – ma on określone właściwości i wymiary. Właściwości amortyzujące są uzależnione od parametrów drutu, ilości zwojów i ich gęstości; najmniej istotny jest rozmiar.
Sprężyny zawieszenia tracą swoje właściwości wraz z postępującym procesem eksploatacji i pod wpływem warunków atmosferycznych. Istnieje także możliwość nagłej usterki w wyniku ich pęknięcia (zwykle na ostatnim zwoju). Pęknięcie nie wpływa jednak znacząco na prowadzenie samochodu, dlatego bardzo trudno wyczuć awarię. Głównym objawem jest zazwyczaj uciążliwe stukanie podczas hamowania oraz przyśpieszania, a czasami nawet podczas skręcania.
Mało sprzyjające warunki atmosferyczne doprowadzają zwykle do korozji, która jest bezpośrednim powodem pękania sprężyn. Oprócz tego na sprężyny zawieszenia negatywnie będą oddziaływać zbyt duże obciążenia samochodu. Doprowadza to zwykle do zmiany charakterystyki sprężyn oraz ich kształtu – robią się coraz krótsze i bardziej miękkie, przez co pękają.