Świeca żarowa to urządzenie stosowane w silnikach wysokoprężnych i modelarskich. Czemu służy? Jak działa?
Świeca żarowa jest w istocie grzałką wbudowaną w ściankę głowicy jednostki napędowej. Element grzejny znajduje się we wnętrzu kolektora ssącego. Wskutek przepływu prądu z akumulatora spirala nagrzewa się i oddaje ciepło zasysanemu powietrzu.
Urządzenie to służy ułatwieniu rozruchu jednostki napędowej, zwłaszcza w niskich temperaturach i stabilizacji wolnych obrotów pracy silnika. Użycie świec żarowych ma także swoje proekologiczne wartości, zmniejsza bowiem emisję szkodliwych składników spalin podczas rozruchu zimnego silnika.
Użycie świecy żarowej jest bardzo istotne w silnikach z wtryskiem pośrednim, gdzie ma miejsce większa utrata ciepła w komorze wstępnej. Sterownik do świec żarowych podtrzymuje jej pracę jeszcze przez jakiś czas po uruchomieniu silnika. Ma to na celu zapewnienie stabilności obrotów biegu jałowego i uniknięciu drgań jednostki napędowej.
Teoretycznie świece żarowe wymienia się co około 100 000 km, jednak w praktyce różnie to bywa. Podczas wymiany należy jednak pamiętać o tym, żeby kupować takie same świece jakie zaleca producent. Każda świeca jest dostosowana bowiem do odpowiedniego silnika pod kątem właściwości cieplnych, czasu nagrzewania, napięcia pracy, a często nawet kształtu. Zastosowanie nieodpowiedniej świecy może zwiększyć spalanie i znacznie pogorszyć osiągi samochodu.