Hamulec bębnowy w samochodzie to hamulec cierny segmentowy dwuszczękowy. Hamowanie odbywa się w wyniku tarcia wewnętrznej powierzchni obracającego się wraz z wałem bębna, z zewnętrzną powierzchnią szczęk, które umiejscowione są w środku bębna. To właśnie szczęki hamulcowe odgrywają ważną rolę w zatrzymaniu samochodu.
Szczęki hamulcowe to element hamulca bębnowego. Jest to nieruchoma część hamująca, która posiada okładziny cierne. W trakcie hamowania szczęki zaciskane są rozpieraczem, co skutkuje ich niewielkim ruchem (obrót o niewielki kąt). Zazwyczaj w samochodzie występują dwa rodzaje szczęk – współbieżne i przeciwbieżne. Szczęki współbieżne obracają się zgodnie z kierunkiem obrotu bębna, natomiast przeciwbieżne – w przeciwnym kierunku.
Szczęki to z pewnością jeden z najważniejszych elementów bębnowego układu hamulcowego, dlatego specjaliści zalecają ich wymianę na wysokiej jakości produkty renomowanych producentów. Zastosowanie tanich zamienników nieznanych marek może bowiem zakończyć się szybką utratą skutecznego hamowania i koniecznością ponownej wymiany szczęk. Czynności związane z wymianą szczęk hamulcowych nie należą to trudnych. Aby samodzielnie wymienić szczęki hamulcowe należy jednak dysponować odpowiednim zestawem narzędzi i podstawową wiedzą o działaniu hamulców bębnowych.