Dla każdego kierowcy bardzo istotna jest niezawodność samochodu. Pogorszenie pracy silnika lub wydostający się nadmierny dym z rury wydechowej świadczy o pojawiających się problemach, które warto skontrolować w warsztacie samochodowym. Problem może dotyczyć bowiem zaworu EGR.
Zawór EGR, zwany także zaworem recyrkulacji spalin, znajduje się w kolektorze wydechowym i służy do prawidłowej regulacji ilości spalin, które powracają do kolektora dolotowego i tam znowu są zasysane przez jednostkę napędową. W momencie kierowania części spalin do kolektora dochodzi do podgrzewania powietrza zasysanego w celu odpowiedniego odparowania paliwa. Użycie zaworu EGR pozwala także obniżyć temperatury spalania i zmniejszyć ilość szkodliwych substancji w spalinach.
Jest to uzależnione od sterownika pracy silnika. EGR nie uruchamia się, jeśli samochód stoi w miejscu, kiedy nie ma żadnego obciążenia i gdy nie uzyskuje odpowiedniej temperatury. Co ciekawe nie otwiera się także, gdy obciążenie silnika jest w pełni. Zawór EGR pracuje dopiero w momencie średniego i niskiego obciążenia silnika. Taki zakres obrotów jednostki napędowej jest dla niego najlepszym środowiskiem.
Nadmierne dymienie z rury? Watro zwrócić uwagę na to, czy od czasu do czasu nie zapala się kontrolka emisji spalin lub, czy odczuwalny jest spadek mocy silnika podczas jazdy. Są to zwykle pierwsze symptomy awarii w układzie recyrkulacji spalin. Częstą przyczyną usterek są liczne zanieczyszczenia, a w przypadku nowszych urządzeń, uszkodzenia mogą być spowodowane układami sterującymi jego pracą. Głównym powodem, który wpływa negatywnie na pracę całego zaworu EGR jest intensywne działanie spalin na jego poszczególne elementy, co w efekcie nie powoduje wypalenia materiału wewnątrz zaworu.