Każdy silnik tłokowy posiada układ rozrządu, którego konstrukcja zmieniała się wraz z rozwojem jednostek napędowych. Pierwsze układy z pewnością różniły od wersji zmodernizowanych i ulepszonych – lepsza trwałość, efektywność i kultura pracy. Układ rozrządu to stosunkowo złożony mechanizm, który wymaga szczególnej opieki serwisowej.
Układ rozrządu steruje pracą zaworów wydechowych i wtryskowych, gdzie odpowiada za doprowadzanie mieszanki paliwowo-powietrznej do cylindrów silnika i komory spalania. Istotną funkcją rozrządu jest także usuwanie spalin z układu wydechowego. Ponieważ układ jest połączony z wałem korbowym, przekazuje napęd z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory.
Zerwanie paska rozrządu nie wróży nic dobrego. Mechanizm podczas awarii może nawet unieruchomić pojazd i doprowadzić do poważnych usterek silnika (często trwałych), dlatego odpowiednie serwisowanie jest niezwykle ważne. Lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Remont silnika bowiem często okazuje się bardzo drogi i nadwyręża nasze fundusze.
Uwaga: bardzo istotne jest, by zawsze wymieniać komplet rozrządu, który przewidział producent. Komplet oznacza wszystkie elementy współpracujące: napinacz paska rozrządu, rolka prowadząca i pasek rozrządu. Czasami części występują w innej konfiguracji tzn. może być tylko rolka i pasek lub sam napinacz i pasek a nawet zestawy z pompą.
Układ rozrządu należy poddawać regularnemu serwisowi, w trakcie którego specjaliści sprawdzą naciąg i stan paska a także elementów z nim współpracujących. Warto upewnić się, że nie ma żadnych niepokojących oznak, świadczących o nadchodzącym terminie wymiany zestawy paska rozrządu. Przede wszystkim paski rozrządu ulegają procesowi starzenia oraz zużycia, w związku z tym muszą być regularnie wymieniane. Częstotliwość wymiany podana jest przez producenta pojazdu i powinna być bezwzględnie przestrzegana.